fbpx

Toyota Mirai är världens första serietillverkade vätgasbil och den lanserades så sent som hösten 2014. Vätgas kan vara framtidens bränsle då det är smidigt och ett bra val miljömässigt.

Det är alltid svårt att säga om hur framtiden kommer att se ut. Det kommer innovativa idéer och förslag hela tiden, men det är få förslag som kommer att bli verklighet. Att fordonsindustrin utvecklas mycket gör att det blir oerhört intressant att följa industrin i framtiden. Vätgasbilen kan slå stort, flertalet biltillverkare har börjat tillverka bilar som drivs utav vätgas. Vätgasbilar är främst någon som de asiatiska biltillverkarna håller på att utveckla och vi får se ifall de europeiska biltillverkarna hänger på eller om de enbart satsar på att utveckla elbilar som är batteridrivna.

Vätgasbilen är en elbil där batterierna är utbytta mot en vätgastank och en bränslecell. En tank med vätgas räcker till hela 750 km, vilket kan jämföras med 600 km som den längsta batteridrivna elbilen når. I bränslecellen omvandlas vätgasen till elström, värme och vattenånga. Elströmmen går till driften av elmotorn, värmen ventileras bort och vattenånga blir till harmlösa avgaser. Bränslecellen är som ett stort bilbatteri som fungerar enbart när bränsle (vätgas) tillförs. Då sker en kemisk reaktion mellan vätgasen (H2) och syret (O2) som konverterar kemisk energi till elenergi. Ut kommer el och vatten (H2O).

Det är möjligt att vätgas är framtidens drivmedel, men det är mycket frågetecken som måste rätas ut innan något är klart. Bland annat så måste man lista ut hur det skall funka med infrastrukturen, vi behöver mer stationer som har vätgas. I Sverige idag finns det två stationer som har vätgas där man kan tanka bilen, en i Göteborg och en i Stockholm.

Om ni vill läsa mer om Conmore kan ni göra det här.