[:sv]Elbil[:]

17 Oct 2016

[:sv]Hur framtiden kommer att se ut är svårt att spekulera i, men vi kan slå fast att framtidens bilar inte kommer att drivas av fossila bränslen.

[:sv]Hur framtiden kommer att se ut är svårt att spekulera i, men vi kan slå fast att framtidens bilar inte kommer att drivas av fossila bränslen.

Många tror att framtidens bilar kommer att drivas av elektricitet. Vi har redan idag hybridbilar och några biltillverkare har också börjat utveckla bilar som bara driva utav elektricitet. Några fordonstillverkare ser elbil som en stadsbil idag och har därför inte utvecklat batterierna nämnvärt medans andra ser det som en allround bil som skall kunna ta oss längre sträckor. Detta har medfört att vissa bilar idag bara klarar 15 mil innan man behöver ladda den medans andra kan köra upp till 45 mil.

Tesla har gått i framkant vad gäller längre räckvidd innan man behöver ladda bilen, frågan är om fler fordonstillverkare kommer att satsa på batterier som klarar längre sträcker eller om de nöjer sig med 15 mil innan man behöver ladda bilarna? De flesta laddstationer är idag i eller runtomkring de större städerna i landet och därför ser en del biltillverkare elbil främst som en stadsbil. Många experter hävdar att om vi har fler laddstationer så vågar fordonstillverkarna att satsa mer på batterier som har längre räckvidd. Det tar längre tid att ladda en bil än att tanka den med bensin, därför behöver vi mer laddstationer än vad vi har bensinmackar. Man kan snabbladda batterierna till 80% på 30 minuter, men man laddar oftast batterierna fullt över natten, och då skulle alla bilar behöva ha varsin laddstation vilket det inte finns i nuläget.

Elbilar är billigare att driva än om man tankar med bensin, ca 3 kr/mil jämfört med bensin som beräknas kosta 9.30 kr milen. En undersökning från statens institut för kommunikationsanalys visar att 50 % av alla resor med bil i Sverige är kortare än 5 km och de är mer lämpligt att i sådana fall ta en elbil än en bil som drivs av fossila bränslen. 90% av alla totala resor med bil är mindre än 60 km, så frågan är om vi egentligen behöver batterier som klarar av längre sträckor? Elbilar kommer i framtiden vara mer lönsamt än kollektivtrafik då det är billigt att ladda en elbil och slitaget på en elbil är minimal om man jämför med en bil med förbränningsmotor.

Majoriteten av alla bilar kommer snart att vara elbilar. I takt med att vi får fler laddstationer kommer vi också ha fler elbilar som har en längre räckvidd.

Om ni vill läsa mer om Conmore kan ni trycka här.

 [:]

More news within the subject