XC40 är den första Volvomodellen som byggts på den mindre CMA-plattformen (Compact Modular Architecture). Conmore är stolta över att ha medarbetare som varit med och utvecklat bilen.

Vad har Conmore gjort?

Det är extra roligt att flera Conmoriter har varit med och utvecklat denna snygga bil. Vi har bland annat haft en Conmorit som varit uppdragsledare för bagagegolvet, det är bland annat hela krockbalken bak. De är med och stärker upp så att de klarar alla krockprover bak och sidokrockar. En annan Conmorit har jobbat med instrumentpanelen under hela projektet. Han är konstruktör och har varit med från konceptfasen fram tills bilen var redo för leverans till kund. Under konstruktionsfasen så var det området runt föraren primärt men även instrumentpanelen var hans ansvarsområde.

Interiört

Interiört är XC40 lik andra Volvomodeller, men skillnaden är att den genomgående upplevs som sportigare. Instrumentpanelens utformning är riktigt snygg, där instrumenteringen och Volvos infotainmentsystem Sensus, ramas in på ett smakfullt sätt. Här har man även arbetat med återvunnet material i dörrsidor och läckra färgkombinationer i R-designmodellen. Här nedan finns en bild på den snygga instrumentpanelen.

Nyhet

En stor nyhet med XC40 är att köparna kan “prenumerera” på sin bil. Tjänsten kallas Care by Volvo och är en lyxigare version av privatleasing. Köparen behöver inte betala någon handpenning, precis som med vanlig privatleasing. Men skillnaden är att månadsavgiften också inkluderar försäkring, service och en del andra tjänster. XC40-ägarna kan också dela sin bil med släkt och vänner, och då behöver föraren inte först hämta ut nyckeln – det sköts med hjälp av en app.

Det är roligt att vara med och utveckla bilar som får bra kritik. Att vi får vara med på dessa projekt är ett bevis att vi levererar hög kvalité.