Conmore är störst på eftermarknadstillbehör till Volvo Cars och på avdelningen Specialvagnar och Tillbehör arbetar Conmore-konsulterna Christoffer Johansson och Jacob Langer. De är en del av Conmores paketlösning som innebär att man som Conmorit oftast har möjlighet att jobba på uppdrag tillsammans med andra Conmoriter. Avdelningen de sitter på har utvecklat bland annat polisbilar, Excellence-serien, Volvo Ocean Race V90CC och tillbehör som både går in i fabrik och eftermonteras ute i verkstäderna.

Kit of Option

Christoffer och Jacob har övergripande hand om de flesta så kallade Kit of Option på el- och mjukvarusidan. Kit of Option är eftermarknadstillbehör eller tillval som finns att beställa redan från fabrik men som Volvo Cars även vill erbjuda sina kunder att installera i efterhand. Jacob förklarar att ”i högt skattebelastade länder där bilar blir dyra med extrautrustning kan kunden beställa sin bil så låg-specad det går, för att i efterhand utrusta bilen med önskade tillval och tillbehör. Oftast sker detta innan bilen ens hinner levereras ut från Volvohandlaren. Det finns också de bilägare som köper sin bil begagnad och har hittat en nästan fulländad bil förutom någon enstaka option. Då kan de installera det de saknar hos sin lokala Volvo-handlare och få samma funktionalitet som om bilen vore utrustad med det från början”.

I floran av Kit of Option som Christoffer och Jacob jobbar med finns bland annat:

  • Park Assist Pilot – semiautomatisk självparkering
  • Backkamera
  • Navigation
  • Smartphone Integration – Apple Car Play och Android Auto
  • Alarm
  • Red Key – begränsad nyckel
  • IntelliSafe Assist – Adaptiv Farthållare och Pilot Assist med flera.

”Vårt jobb handlar om att ta fram lösningar till redan byggda bilar. Park Assist Pilot är ett av de största tillbehören vi har, där bilar får sidoparkeringssensorer och i vissa fall främre parkeringssensorer (om ej monterat från fabrik). För det krävs inte bara sensorerna i sig utan även av oss framtagna kablage som går från främre och bakre stötfångaren ända in i bilens centrala elektronikmodul”, berättar Christoffer.

Utöver kablage och övriga hårdvarukomponenter behövs även mjukvara, installationsmetoder/-guider, modeller, ritningar etc. tas fram och säkras.

”Beroende på årsmodell och vilken typ av bil vi vill kunna erbjuda ett visst eftermarknadstillbehör finns det olika förutsättningar som man måste vara varse om. Oftast jobbar vi mot nästkommande årsmodeller, då många tillbehör redan tagits fram för de tidigare bilarna. Om ett facelift är antågande eller vissa av bilens komponenter ändrar position behöver vi ha det i åtanke, för oftast blir kablagedragning något annorlunda och mjukvarorna kan behöva omarbetas”, berättar Jacob.

Vill ni jobba med den senaste tekniken? Kolla då in våra lediga tjänster för att se om vi har något som passar just dig!