Att vara konsult låter svårare än vad det är. Det kan uppstå problem i början då det är nya intryck och en ny företagskultur.

I början när allt är nytt så gäller det att vara lyhörd och se vad de andra i din grupp gör. Det gäller att man är ödmjuk i samarbeten, undvik att lasta över problem på andra. Det är också viktigt att man är strukturerad och håller ordning och reda på sina saker. En bra konsult måste ha förmågan att skapa, utveckla och behålla mänskliga relationer.

När man är konsult gör man samma sak som när man är fastanställd. Som konsult måste man lätt anpassa sig i olika miljöer och kunna arbeta både självständigt och i grupp, och man kan få nytt uppdrag relativt ofta. Det är viktigt att man vågar fråga, det är bättre att fråga en gång för mycket och det blir rätt än att man inte vågar och det blir fel. Ha en positiv inställning och fokusera på konstruktiva lösningar då kommer man långt i rollen som konsult.

Att lyckas som konsult är inte svårt, man måste våga ta för sig och vara lyhörd. Det är viktigt att alltid var öppen och mottaglig för omgivningens synpunkter. Om det uppstår problem eller om man har några funderingar så måste man fråga de som har varit på projektet längre om vad som gäller och hur man skall ta sig vidare.

Om ni vill läsa mer om oss tryck här.