Som ni kunde läsa på vår blogg för någon månad sen så hjälper Conmore von Braun Sports Cars med att produktutveckla och konstruera den nya Indigo 3000R.

Den första prototypen av Indigo 3000R är klar. Det gick bra och von Braun kom fram till att göra några småjusteringar, vilket bland annat Erik Hoff från Conmore har hjälpt till att ordna. Just nu så håller von Braun på med den andra prototypen och det är nu oklart hur många prototyper det kommer att bli innan produktionen startar. Det som gäller vid ett sådant här projekt är att bilen skall vara helt klar och utan några frågetecken innan produktion startar.

von Brauns nya 3 liters motor är rak sexcylindrig med överladdning genom dubbelturbo. Effekten på över 300 hkr och ca 400 NM innebär drygt 50% mer effekt än den motor som satt i föregående modell. Specialanpassningar för montering i längdled och för att klara högre G-krafter har fått vidtas. En ny el-arkitektur har skapats kring motorstyrning samt bilen i sin helhet för att uppnå en karaktär med sportig respons som lämpar sig för modern GT körning.

Med smarta deformationszoner i en strukturell galvaniserad stålkonstruktion uppnår bilen alla moderna krav kring krocksäkerhet och vridstyvhet. Den karaktäristiska push-rod fjädringen i framvagnen med tvärställd kompositfjäder känns igen från tidigare generation. En nyutvecklad aluminiumtank med invändiga skott minimerar viktförskjutning och förbättrar konstruktionens packning. Det har samtidigt resulterat i en lägre tyngdpunkt och stabilare bakvagn med multi-link, som likt framvagnen har en tvärställd kompositfjäder.

Vi tackar von Braun för förtroendet och önskar ett stort lycka till i framtiden. Det är alltid roligt att jobba med företag där folk brinner så mycket för sin sak, precis som von Braun Sports Cars gör.

Om ni vill komma i kontakt med någon på Conmore kan ni göra det här.