bilindustrin Göteborg

Bilindustrin i Göteborg har aldrig mått bättre än vad det gör idag. Efter några bistra år i och med finanskrisen så har Göteborg flertalet intressanta projekt igång.

Det var med nervositet som göteborgarna såg kinesiska Geely köpa Volvo Personvagnar ifrån Ford 2010, men Geely har visat tålamod och handlingskraft och Volvo Personvagnar mår oerhört bra idag. De gör ständigt nya uppdaterade versioner av tidigare storsäljare. Volvo har i och med att Geely blev ägare fått en ny strategi som går ut på att Volvo skall vara en bil som är lite bättre och således lite dyrare. Detta har gett en positiv effekt och Volvo säljer mer bilar idag än vad de någonsin har gjort tidigare och förra året sålde Volvo över 500 000 bilar världen över.

Att China Euro Vehicle Technology (CEVT) lagt så mycket av deras verksamhet i Göteborg idag är ett gott tecken på att de ser Göteborg som en framtida bas. Det ryktas om att CEVT funderar på att ha deras europeiska huvudkontor i Göteborg men att Sverige än så länge inte visar tydliga signaler att de verkligen vill ha CEVTs huvudkontor här. Detta kan man tycka är märkligt då ett huvudkontor i Göteborg skulle skapa mer arbetstillfällen till det svenska folket. Att Geely verkligen satsar på CEVT i Göteborg visar man genom att Volvo och CEVT har gemensamt forskning och utvecklingscenter i Göteborg och därigenom har man byggt och utvecklat det nya märket Lynk & co första modell 01 på Volvos CMA-plattform i Göteborg. Om Geely inte hade sett CEVT i Göteborg ha en framtid så hade de aldrig utvecklat Lynk-bilen här.

Bilindustrin i Göteborg går på högvarv just ni vilket är oerhört bra för både Göteborg och Sveriges ekonomi. Att både CEVT och Volvo Personvagnars framtid ser ljus ut är ett gott tecken för Göteborg.

Om ni vill se vilka lediga jobb vi har kan ni trycka här.